Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

19 lipca 2017r. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „Aktywna tablica”, którego beneficjentami są między innymi szkoły podstawowe.

W ramach tego programu nasza szkoła, otrzymała wsparcie w wysokości 17 500 zł na zakup pomocy dydaktycznych: dwóch tablic interaktywnych. Zostały zamontowane w sali 57 i 60.

Program obejmuje:

  1. Uczestnictwo przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowanie TIK
    w nauczaniu.
  2. Uczestnictwo przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w międzyszkolnych sieciach współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
    a) udziale w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
    b) zorganizowaniu w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
    c) dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie ich w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk.
  3. Wyznaczenie szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole oraz powołaniu nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.
  4. Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły uczestniczącej w Programie, w liczbie, co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.
  5. Przedstawienie na potrzeby organu prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania, o których mowa w pkt 1-4, oraz:
    a) ocenę wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowanie nauczycieli w procesie nauczania i uczniów w proces uczenia się,
    b) charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu.
  6. Wypełnianiu ankiet oraz udział w badaniach, o których mowa w § 21 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”.

Przystępując do programu „Aktywna tablica” uczniowie naszej szkoły uczestniczą w lekcjach, na których wykorzystywana jest tablica interaktywna. Nauczyciele korzystają z tej nowoczesnej pomocy dydaktycznej prezentując treści kształcenia w interesujący, wielozmysłowy sposób, zwiększając tym samym motywację oraz zaangażowanie uczniów na lekcji.

Zajęcia lekcyjne

  • Tablica interaktywna stanowi obecnie jedno z moich z podstawowych narzędzi pracy z uczniami. Służy nam zarówno do pisania z możliwością łatwego i czystego nanoszenia poprawek, jak i rysowania z użyciem różnych kolorów. Korzystam regularnie z zadań znajdujących się w „Klasotece,,. Zadania z dziedziny j. polskiego, matematyki, logicznego myślenia, muzyki, przyrody i plastyki wykonują uczniowie dzięki dotykowej tablicy, co czyni lekcje bardziej ciekawe i powodują, że wszyscy uczniowie są aktywni i chętni do pracy. Aktualnie testuję Platformę-Zdobywcy Wiedzy i rozważam zakupienie abonamentu. Na przerwach, dzieci wspólnie zdobywają kolejne poziomy gier logicznych, ucząc się współpracy i współdziałania. Dzięki tablicy mogę również brać udział w programie Uniwersytet Dzieci, co jest innowacją w naszej szkole.

Fodczuk Alicja

                   

  • Tablicę interaktywną wykorzystuję na lekcjach języka angielskiego do ćwiczenia nowego słownictwa oraz struktur gramatycznych wprowadzonych na lekcjach. Ćwiczenia interaktywne, które wykorzystuję na swoich lekcjach, umożliwiają dostosowanie różnorodnych zadań do potrzeb edukacyjnych uczniów o odmiennych stylach uczenia się. Pomagają też zwiększyć dynamikę lekcji oraz ułatwiają uczniom rozumienie i zapamiętywanie prezentowanego materiału. Z pewnością jest to dla mnie duża pomoc na lekcjach, które prowadzę, a dla uczniów świetna zabawa, podczas której mogą nauczyć się nowych treści i utrwalić te, które już znają.

Madalena Homa – Filipczak

              

Lekcje otwarte

  • W ramach programu „Aktywna Tablica” odbyły się dwie lekcje otwarte z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
    Pierwsza w klasie 1, przeprowadzona przez panią Alicję Fodczuk, której tematem był: Mój rozkład dnia.
    Druga z matematyki - Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach, przeprowadzona przez panią Dominikę Stachurę w klasie 5.

Spotkanie warsztatowo - szkoleniowe

  • W ramach TIK, odbyło się spotkanie warsztatowo – szkoleniowe, prowadzone przez Bogusławę Bogunię, dla nauczycieli uczących w klasach 1-3. W pierwszej części spotkania zaprezentowany został mały, ale bardzo inteligentny robot Ozobot oraz Puzzle do Ozobota. Wykorzystując Ozobota, czy Puzzle, dzieci aktywnie uczą się podstaw programowania rozwijając kreatywność i logiczne myślenie. To również doskonałe narzędzie dydaktyczne służące rozwijaniu myślenia strategicznego. Ozobot, czy Puzzle sprawdzają się zarówno w pracy samodzielnej jak zespołowej.  W drugiej części nauczyciele mieli możliwość programowania z Ozobotem, jak i Puzzlami wykonując różne przykładowe ćwiczenia.

  • By efektywnie korzystać z nowoczesnych technologii, nauczyciele zostali przeszkoleni z możliwości wykorzystania tablicy interaktywnej.

Przebieg szkolenia:

  1. Proces instalacji programu.
  2. Podstawowe dane techniczne oraz ustawienie oprogramowania.
  3. Prezentacja narzędzi, w jakie są wyposażone nasze tablice, sposoby wyszukiwania materiałów potrzebnych do lekcji.
  4. Baza dobrych i sprawdzonych praktyk, wskazanie źródeł materiałów, animacji, gier, quizów, krzyżówek i innych środków dydaktycznych.
  5. Indywidualne konsultacje.

Marcelina Kempys